Wchodząc na rynek e-commerce, zdecydujesz się prawdopodobnie na rejestrację działalności gospodarczej. To bardzo prosty proces, który wymaga od Ciebie jedynie podania podstawowych danych na temat przyszłej firmy i dokonania kilku istotnych wyborów.
Jeden z nich polega na określeniu tak zwanych kodów PKD, które informują o zakresie Twojej aktywności na rynku. W tym poradniku podpowiemy Ci, jak postępować w przypadku rejestracji sklepu w dropshippingu!
Spis treści artykułu:
Jaki kod PKD dla sklepu internetowego?
PKD to nic innego jak wykaz kodów służących do uporządkowania podmiotów gospodarczych pod kątem ich aktywności na rynku. Wybór konkretnych numerów pozwala na szybkie i wygodne zdefiniowanie zakresu działalności danej firmy.
W przypadku sklepów internetowych podstawowy kod PKD to 47.91.Z. Jego zakres jest dość szeroki i obejmuje właściwie wszystkie firmy prowadzące sprzedaż w sieci. Numer ten znajdzie zastosowanie w przypadku działalności zajmujących się między innymi handlem za pośrednictwem:
- strony sklepu internetowego,
- serwisu aukcyjnego (np. Allegro czy eBay),
- marketplace’u (np. Empik czy Morele),
- porównywarki cen (np. Ceneo).
Kod 47.91.Z dotyczy sprzedaży zarówno produktów fizycznych, jak i materiałów cyfrowych. Jedynym wyjątkiem jest handel detaliczny pojazdami samochodowymi, motocyklami oraz przeznaczonymi do nich częściami, który objęty został innymi podklasami.
Rejestrując działalność gospodarczą, kod PKD dla swojego sklepu internetowego znajdziesz w:
- sekcji G – handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi,
- grupie 47.9 – sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
- klasie 47.91 – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
👉 Przeczytaj także: Dropshipping – czy warto się w to bawić?
Dropshipping – PKD
Wielu początkujących przedsiębiorców decyduje się na otwarcie sklepu internetowego w dropshippingu, który pozwala im uniknąć konieczności odgórnego inwestowania w towary i ich magazynowania. Tacy sprzedawcy mogą zastanawiać się nad tym, czy ich działalność nie jest objęta innym kodem PKD.
Na szczęście nie trzeba obawiać się w tym przypadku żadnych komplikacji – PKD dla sklepów działających w dropshippingu jest dokładnie takie samo jak w przypadku tradycyjnych sklepów internetowych, które wysyłają zamówienia z własnych magazynów. Zastosowanie ponownie znajdzie tu zatem numer 47.91.Z.
Warto jednak zaznaczyć, że mowa wyłącznie o sytuacji, w której sprzedawca przekazuje zewnętrznej hurtowni obowiązki związane z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką produktów. Wskazany kod nie dotyczy natomiast przypadków współpracy zawieranej z producentami czy dystrybutorami i opartej na modelu prowizyjnym.
👉 Przeczytaj także: Prawo w dropshippingu – najważniejsze informacje
Różne kody PKD w zależności od branży
Numer 47.91.Z to tylko podstawowy kod PKD dla każdego sklepu internetowego. W interesie sprzedawcy jest jednak jak najdokładniejsze zdefiniowanie zakresu swojej działalności. Z tego względu we wniosku CEIDG-1 warto wskazać więcej numerów, precyzujących asortyment sklepu. Do przykładowych podklas należą:
- 47.59.Z – internetowy sklep z meblami;
- 47.71.Z – internetowy sklep z odzieżą;
- 47.78.Z – internetowy sklep z rękodziełem;
- 47.65.Z – internetowy sklep z zabawkami;
- 47.75.Z – internetowy sklep z kosmetykami;
- 47.77.Z – internetowy sklep z zegarkami i biżuterią.
Pamiętaj jednak, że nie musisz określić wszystkich kodów PKD już w trakcie rejestracji firmy. Możesz dodać je do wniosku w dowolnym momencie, co pozwala Ci uzupełniać dokumentację stopniowo – w miarę rozwoju sklepu i poszerzania jego asortymentu.
PKD w dropshippingu. O czym warto pamiętać?
Kwestia wyboru kodu PKD bywa często bagatelizowana przez początkujących przedsiębiorców. Warto zauważyć, że w teorii podanie błędnego numeru może wiązać się z karą grzywny lub pozbawienia wolności, a także wykreśleniem firmy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W praktyce jednak system PKD służy przede wszystkim celom statystycznym, toteż wskazanie błędnego numeru skutkuje zazwyczaj jedynie:
- trudnościami podczas udziału w przetargach,
- brakiem możliwości uzyskania koncesji lub licencji,
- błędnym klasyfikowaniem firmy w wyszukiwarkach branżowych.
Choć błędne PKD nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji podatkowych, warto zachowywać w dokumentacji porządek i na bieżąco aktualizować przypisane do działalności kody.
Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie określić kod PKD dla swojego sklepu w dropshippingu, zawsze możesz skorzystać z pomocy Głównego Urzędu Statystycznego. Wystarczy, że wypełnisz specjalny wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Procedura ta dostępna jest zarówno dla działających już firm, jak i dla przedsiębiorców dopiero wchodzących na rynek. Skorzystanie z niej jest całkowicie bezpłatne, opinie wydawane są możliwie jak najszybciej, a czas oczekiwania na odpowiedź wynosi maksymalnie miesiąc.
Dropshipping – jakie PKD? Podsumowanie
Wiesz już, jak postępować podczas wypełniania wniosku CEIDG-1 i jaki kod PKD wybrać dla sklepu internetowego w dropshippingu. Zarejestruj więc firmę, zaopatrz się w funkcjonalne oprogramowanie e-commerce i zacznij rozwijać swoją markę!