Co to jest dropshipping?

0
1647
czym jest dropshipping

Chcesz prowadzić sklep internetowy, ale ryzyko związane z zatowarowaniem sklepu Cię zniechęca? Nie masz pojęcia gdzie pomieścisz wszystkie produkty i czy uda Ci się je sprzedać w krótkim czasie? Nie musisz się tym martwić! Dropshipping to doskonałe rozwiązanie na start, które pozwoli Ci otworzyć sklep internetowy bez magazynu i zapomnieć o wysokim ryzyku inwestycyjnym! Dowiedz się, czym jest dropshipping i jak wykorzystać go do zarabiania w e-commerce.

Definicja dropshippingu


Definicja dropshippingu jasno wskazuje, że jest to model logistyczny wykorzystywany w sklepach internetowych. Polega na wysyłaniu kupowanych przez klienta towarów wprost z magazynu hurtowni współpracującej ze sklepem internetowym do klienta detalicznego. Nie są to hurtowe ilości, a pojedyncze sztuki – dokładnie tak, jak ma to miejsce w przypadku wysyłki z własnego magazynu.

co to jest dropshipping
Proces realizacji zamówienia w dropshippingu

Dropshipping cieszy się szczególnym uznaniem wśród początkujących sprzedawców, którzy mogą liczyć na szereg udogodnień związanych ze sposobem jego działania:

  • Obniżenie kosztów uruchomienia sklepu internetowego spowodowane kupowaniem towarów na bieżąco, a nie na zapas.
  • Zerowe wydatki na wynajem magazynu i jego obsługę.
  • Redukcja ilości pracowników obsługujących zamówienia.
  • Brak zobowiązań związanych z podpisywaniem umowy z firmą kurierską, ponieważ korzystasz z dostawców danej hurtowni.
Akceptacja ciasteczek z kategorii statystyki, marketing jest wymagana do poprawnego działania materiału wideo z Youtube.

Na czym polega sprzedaż w dropshippingu?


Sprzedaż w dropshippingu nie jest pośrednictwem. W związku z tym obowiązki prawne sprzedawcy dropshippingowego są takie same jak w przypadku wysyłki towarów z własnego magazynu. O czym musisz pamiętać?

  • Hurtownia jedynie wysyła towar w Twoim imieniu.
  • To Ty pozostajesz sprzedawcą i odpowiadasz za dostarczenie dokumentu sprzedaży (zazwyczaj faktura imienna wysyłana mailowo), przyjmujesz zwroty i obsługujesz reklamacje.

Warto zaznaczyć, że sklep internetowy sprzedający w dropshippingu ze strony klienta nie różni się niczym od podmiotów wykorzystujących tradycyjne rozwiązania. Wszystko wygląda w nim tak samo, a zdecydowana większość kupujących nie ma świadomości, że przesyłka dotarła do nich wprost z hurtowni. Zobacz, jak wygląda proces realizacji zamówienia w sprzedaży dropshippingowej:

  1. Klient składa zamówienie w sklepie internetowym i je opłaca.
  2. Właściciel sklepu internetowego przesyła zamówienie do hurtowni dropshippingowej, z którą współpracuje i je opłaca.
  3. Hurtownia wysyła towar na adres klienta.
  4. Dowód zakupu dostarczany jest przez właściciela sklepu internetowego drogą mailową.

Czas realizacji zamówienia uzależniony jest od pracy hurtowni. W większości przypadków nie przekracza 24 h, co pozwala utrzymać wysoki standard obsługi klienta.

Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?


Pierwszym krokiem do rozpoczęcia dropshippingu jest założenie działalności gospodarczej umożliwiającej prowadzenie firmy. Wartym rozważenia rozwiązaniem jest także działanie na podstawie działalności nierejestrowanej. Wybierając tę możliwość prawną musisz mieć świadomość, że rozpoczęcie dropshippingu może być trudniejsze ze względu na fakt, że większość hurtowni nie współpracuje z osobami prywatnymi, a co za tym idzie – znalezienie partnera zajmie Ci więcej czasu.

Drugą z czynności koniecznych do wykonania jest znalezienie produktów do sprzedaży. Tuż po określeniu branży przychodzi czas na szukanie kontrahenta. Oferty współpracy znajdziesz na liście hurtowni dropshippingowych zintegrowanych z wybraną platformą. Partnerów warto też poszukiwać na własną rękę i zlecać wykonanie nowej integracji. Co więcej, jeśli hurtownia nie posiada informacji o prowadzeniu dropshippingu, warto się z nią skontaktować i potwierdzić brak takiej możliwości.

Dropshippingu nie zaczniesz bez oprogramowania umożliwiającego automatyzację szeregu działań. Wybór dobrego systemu to decyzja, która zaprocentuje w przyszłości, ponieważ to on pozwoli Ci na szybki start biznesu i jego rozwój w przyszłości.

Jaką platformę wybrać do dropshippingu?


System do dropshippingu jest ważniejszy niż mogłoby Ci się wydawać. To od funkcji wybranego oprogramowania będzie zależała sprawność obsługi zamówień i przygotowania oferty. Dobra platforma do dropshippingu pozwala:

  • Importować produkty z uwzględnieniem różnych parametrów. Szukaj rozwiązań, które: mapują całe drzewo kategorii, wiążą poszczególne kategorie, importują towary wybranego producenta, pobierają towary od ustalonej ceny lub ilości w magazynie. Szeroka możliwość zdefiniowania importowanych towarów jest gwarancją, że w Twojej ofercie znajdą się wyłącznie produkty, które naprawdę chcesz sprzedawać. Brak takich możliwości skutkuje pobraniem zbyt szerokiej gamy produktów, które będzie trzeba usunąć ręcznie.
  • Aktualizować dane z hurtowni ze zróżnicowaną częstotliwością. Zależność jest prosta – im częściej tym lepiej. Równocześnie warto pamiętać, że jeśli hurtownia aktualizuje swoje dane 2 razy na dobę to platforma dropshippinowa pobierająca dane 8 razy w rzeczywistości będzie aktualizowała Twoje stany magazynowe jedynie dwukrotnie.
  • Integrować się z Allegro i innymi marketplace’ami stanowiącymi dodatkowy kanał sprzedaży.

W platformie do dropshippingu nie może zabraknąć także wersji mobilnej sklepu wykonanej w technologii RWD, krótkiego koszyka zakupowego minimalizującego ilość porzuconych koszyków oraz Kreatora Szablonu Sklepu umożliwiającego dokonywanie samodzielnych zmian w wyglądzie e-sklepu.