Na czym polega model sprzedaży dropshipping?

0
332
model sprzedaży dropshipping

Dropshipping to jedno z nowoczesnych rozwiązań, które ułatwiają początkującym sprzedawcom wejście na rynek. W modelu tym właściciel sklepu nie musi prowadzić magazynu ani zajmować się innymi czynnościami logistycznymi. Dzięki temu oszczędza mnóstwo czasu i może skoncentrować się na istotniejszych aspektach biznesu. Jeśli chcesz założyć własny e-commerce, dowiedz się więcej o dropshippingu. W naszym artykule wyjaśnimy Ci, na czym polega ten model sprzedaży!

Schemat działania dropshippingu

Dropshipping to bardzo prosty model, który polega na współpracy właściciela sklepu internetowego z wyspecjalizowanymi hurtowniami. Nie tylko zaopatrują go one w towar, ale też zajmują się jego magazynowaniem, pakowaniem oraz wysyłką do klientów końcowych. Odbiorcy nie wiedzą, że są obsługiwani bezpośrednio przez dostawcę, a sprzedawca nie musi ich o tym informować. Sam bierze natomiast odpowiedzialność za działania marketingowe oraz komunikacyjne.

Co istotne, dropshipping w znacznym stopniu automatyzuje sprzedaż. Oznacza to, że właściciel sklepu nie musi zajmować się realizacją zamówień, a najczęściej nawet ich przekazywaniem do hurtowni. Dobre oprogramowanie e-commerce zrobi to wszystko za niego. W efekcie, po dokonaniu transakcji przez kupującego zlecenie trafi bezpośrednio do dostawcy, który zajmie się skompletowaniem i dostawą przesyłki.

Choć zaletom oraz wadom dropshippingowego modelu sprzedaży przyjrzymy się dopiero w dalszej części artykułu, już teraz możemy stwierdzić, że jest to doskonałe rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Umożliwia bowiem wejście na rynek bez dużego kapitału, ułatwia zarządzanie sklepem i minimalizuje ryzyko inwestycyjne.

👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedaż w dropshippingu.

Dropshipping — model sprzedaży a przepisy prawa

Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że dropshipping działa zupełnie inaczej niż tradycyjny model sprzedaży, w świetle prawa właściwie nic się nie zmienia. Właściciel sklepu musi więc w dalszym ciągu przestrzegać przepisów:

  • Prawa podatkowego — sprzedawca rozlicza się ze swoich zysków z Urzędem Skarbowym, odprowadzając podatek dochodowy. W niektórych przypadkach musi też płacić VAT i ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej. W innych może jednak skorzystać z odpowiednich zwolnień.
  • Prawa konsumenta — właściciel sklepu musi obsługiwać zwroty oraz reklamacje. Szczególnie problematyczne mogą okazać się te pierwsze, ponieważ hurtownie rzadko kiedy biorą na siebie odpowiedzialność za odsyłane przez klientów produkty.
  • RODO — prowadząc sklep w dropshippingu, przedsiębiorca musi uzyskiwać od użytkowników zgody marketingowe i informować ich o celu oraz zakresie przetwarzania danych osobowych.

Zauważ, że dropshippingowy model sprzedaży nie zmienia również nic w kwestii obiegu dokumentów. Jako właściciel sklepu musisz wystawiać klientom faktury, a w niektórych przypadkach paragony. Z hurtownią rozliczasz się natomiast za wszystkie zakupione w niej towary.

👉 Przeczytaj także: Prawo w dropshippingu

Zalety oraz wady dropshippingu

Dropshipping to bez wątpienia bardzo atrakcyjny model sprzedaży, co wcale nie oznacza, że nie jest on pozbawiony wad. Przyjrzyjmy się więc po kolei najważniejszym plusom i minusom tego rozwiązania.

Zalety dropshippingu to przede wszystkim:

  • Możliwość otwarcia sklepu bez dużego kapitału — o ile w tradycyjnym modelu sprzedaży trzeba liczyć się z kosztami pozyskania towaru i jego magazynowania, o tyle w dropshippingu wydatki te po prostu nie występują. Za zakupione w hurtowni produkty płacisz dopiero w momencie ich sprzedaży klientowi końcowemu.
  • Redukcja ryzyka inwestycyjnego — opisany wyżej model rozliczania się z hurtownią zabezpiecza Cię przed stratami finansowymi. Nie zamrażasz bowiem gotówki w towarze i nie ryzykujesz sytuacji, w której niesprzedane produkty zalegają Ci na stanie.
  • Wygoda zarządzania sprzedażą — nie musisz osobiście zajmować się realizacją zamówień, co pozwala Ci prowadzić sklep z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy, że będziesz pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać z nimi kontakt, a hurtownia dropshippingowa weźmie odpowiedzialność za wszystkie najważniejsze procesy logistyczne.
  • Elastyczność bazy produktowej — możesz zintegrować swój sklep z dowolnymi hurtowniami dropshippingowymi, dzięki czemu szybko zmienisz lub uzupełnisz oferowany klientom asortyment.
  • Oszczędność czasu — przekazując logistykę sklepu podwykonawcy, zyskujesz sporo czasu, który możesz przeznaczyć na rozwój biznesu, pracę na etacie czy studia. Tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystasz zaoszczędzone godziny.

Wśród wad dropshippingu należy natomiast wymienić:

  • Brak pełnej kontroli nad obsługą zamówień — powierzając hurtowni odpowiedzialność za pakowanie i wysyłkę zamówień, tracisz wpływ na jakość świadczonych usług. O Twojej renomie decyduje więc wybrany do współpracy dostawca.
  • Ryzyko sprzedaży niedostępnego produktu — w niektórych sytuacjach klient może zamówić w Twoim sklepie produkt, który zdążył się już wyprzedać z magazynu hurtowni. Pozbawiając się kontroli nad asortymentem, tracisz gwarancję dostępności towaru.

Choć wymienione wyżej wady mogą nieco skomplikować zarządzanie sklepem w dropshippingu, dość łatwo je wyeliminować. Większości problemów unikniesz poprzez współpracę z doświadczonymi hurtowniami. Im lepsza ich renoma, tym większe szanse, że Twoi klienci będą zadowoleni z obsługi. Zwróć także uwagę na wykorzystywane oprogramowanie sklepowe. Odpowiednia platforma może bowiem znacząco ułatwić Ci prowadzenie biznesu. Sky-Shop oferuje na przykład funkcję aktualizacji danych produktowych 12 razy na dobę, pozwalając choćby na ciągłe monitorowanie stanów magazynowych.

Jak wykorzystać dropshippingowy model sprzedaży?

Wspomnieliśmy już, że dropshipping to niemal idealny model sprzedaży na start. Dobry użytek zrobią z niego jednak przedsiębiorcy na różnych etapach rozwoju. Przyda się w takich sytuacjach jak:

  • Wejście na rynek e-commerce — zaoszczędzone na magazynie środki możesz przeznaczyć na działania reklamowe, co okaże się nieocenioną pomocą na początku drogi w handlu elektronicznym. Dropshipping pozwala na sprzedaż dowolnych produktów w dowolnych kanałach.
  • Sprzedaż sezonowa — możliwość współpracy z różnymi hurtowniami w dowolnym czasie czyni z dropshippingu idealne rozwiązanie dla sprzedawców, których interesują produkty sezonowe. Latem możesz oferować klientom zupełnie inny asortyment niż zimą, zyskując w ten sposób gwarancję ciągłego popytu, a więc i stabilnych zysków.
  • Bezpieczne badanie rynku — nawet doświadczeni sprzedawcy skorzystają na dropshippingu podczas wprowadzania do sklepów nowych produktów. Model ten pozwala przecież bezpiecznie przetestować dowolną liczbę artykułów bez najmniejszego ryzyka. Jeśli towar będzie cieszył się zainteresowaniem klientów, dodasz go do oferty na stałe. Jeżeli nie — zrezygnujesz z niego bez żadnych strat.

Dropshipping — z jakich narzędzi korzystać?

Jeżeli chcesz skorzystać z zalet dropshippingu, musisz zaopatrzyć się w odpowiednie oprogramowanie e-commerce. W innym przypadku uruchomienie i prowadzenie sklepu może się okazać sporym wyzwaniem. Dobra platforma abonamentowa zapewni Ci natomiast dostęp do licznych automatyzacji i rozbudowanej konfiguracji, dzięki czemu wszystkie kluczowe procesy przeprowadzisz bez żadnych problemów. Wybierając oprogramowanie dla siebie, zwróć uwagę przede wszystkim na następujące funkcje:

Integracja z hurtowniami dropshippingowymi

Bez tego udogodnienia w dropshippingu ani rusz! Dzięki gotowej integracji błyskawicznie podejmiesz współpracę z wybranymi hurtowniami, a następne pobierzesz wszystkie dane produktowe na swoją stronę. W przeciwnym razie wprowadzanie towarów do sklepu wymagałoby od Ciebie długich godzin ciężkiej pracy, polegającej na tworzeniu lub kopiowaniu opisów oraz zdjęć. Co istotne, informacje pochodzące z baz dostawców (np. ceny i stany magazynowe) będą na bieżąco aktualizowane. Z drugiej strony integracja zapewni Ci automatyczne przekazywanie zamówień ze sklepu do hurtowni.

Integracja sklepu z Allegro

Warto zainteresować się także funkcją integracji z Allegro, dzięki której wszystkie swoje oferty automatycznie wystawisz w największym polskim portalu zakupowym. Zdecydowanie przyspieszy to tworzenie aukcji i pozwoli na przeprowadzanie operacji masowych. Zyskasz w ten sposób dodatkowy kanał sprzedaży, z którego korzysta nawet 18 milionów użytkowników miesięcznie.

Na czym polega model sprzedaży dropshipping? Podsumowanie

Znasz już wszystkie najważniejsze cechy dropshippingowego modelu sprzedaży. Jeśli stawiasz dopiero pierwsze kroki w e-commerce, może się on okazać idealnym rozwiązaniem dla Ciebie. Jedyne, czego potrzebujesz, to funkcjonalne oprogramowanie sklepowe, które pozwoli Ci zintegrować witrynę z wybranymi hurtowniami i usprawnić zarządzanie biznesem. Przetestuj więc na przykład możliwości platformy Sky-Shop i wykorzystaj pełen potencjał dropshippingu!