Każdy, kto chce prowadzić działalność e-commerce, musi zastanowić się nad tym, skąd brać produkty do sklepu internetowego. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka różnych rozwiązań, spośród których łatwo wybiorą to, które najbardziej odpowiada ich indywidualnym modelom biznesowym. Okazuje się bowiem, że wcale nie trzeba mieć imponującego kapitału początkowego, aby wejść na rynek e-commerce. Dowiedz się zatem, skąd wziąć towar do sklepu internetowego!
Spis treści artykułu:
Zatowarowanie sklepu internetowego, czyli 5 sprawdzonych sposobów na to, skąd brać towar w branży handlu e-commerce
Wielu przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć działalność w e-commerce, nurtuje pytanie: “Skąd brać towar do sklepu internetowego?” Wybór dostawcy towarów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu sklepu online. W tym artykule przedstawię pięć głównych sposobów, z których możesz korzystać:
📌 Sprzedawaj własne wyroby – jeśli masz zdolności manualne lub twórcze, warto rozważyć produkcję własnych unikatowych przedmiotów. Sklepy internetowe oferujące ręcznie robione dodatki, wyroby stolarskie czy biżuterię cieszą się popularnością. To świetny sposób na wyróżnienie się na rynku i zaoferowanie klientom czegoś niepowtarzalnego. Pamiętaj, że promocja takiego asortymentu wymaga indywidualnego podejścia i oryginalnych opisów produktów.
📌 Rób zaopatrzenie sklepu internetowego w hurtowni – hurtownie to źródło szerokiego asortymentu. Wybierając odpowiednią hurtownię, możesz zaopatrzyć swój sklep w produkty dopasowane do branży, w której działasz. To rozwiązanie pozwala na sprzedaż większej ilości różnorodnych produktów. Warto zastanowić się nad integracją z hurtowniami dostępnymi dla klientów Sky-Shop.
📌 Kupuj towar prosto od producenta – bezpośredni kontakt z producentem to kolejna opcja. Dzięki temu unikniesz pośredników i zyskasz dostęp do produktów w atrakcyjnych cenach. Pamiętaj jednak, że wymaga to większego zaangażowania w negocjacje i logistykę.
📌 Zamiast kupować towar wybierz dropshipping – jeśli nie chcesz inwestować w magazynowanie towarów, dropshipping może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. W tym modelu towar jest wysyłany prosto z hurtowni do klienta. Twoim zadaniem jest jedynie zarządzanie sklepem i obsługa zamówień.
📌 Wybierz private label – model biznesowy, w którym produkty tworzone są przez jedno przedsiębiorstwo, ale sprzedawane przez inną firmę, pod jej marką. Marka własna może mieć kontrolę nad jakością i wyglądem produktów, ale nie jest zaangażowana w ich produkcję.
Wybór zależy od Twoich preferencji, zasobów finansowych i strategii biznesowej. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest dostarczanie klientom wartościowych produktów, niezależnie od źródła ich pozyskania.
Każdy z tych sposobów ma swoje zalety oraz wady. Wybierając źródło towaru dla sklepu internetowego, należy kierować się przede wszystkim swoją sytuacją na rynku, dostępnym kapitałem oraz przyjętym modelem biznesowym. Przyjrzyjmy się teraz wszystkim dostępnym rozwiązaniom, analizując ich plusy i minusy.
1. Oferowanie własnych wyrobów
Najbardziej opłacalny sposób na zdobycie asortymentu dla swojego sklepu internetowego polega na sprzedaży własnych wyrobów. Mowa więc przede wszystkim o różnego rodzaju artykułach ręcznie robionych, takich jak na przykład:
- biżuteria,
- meble,
- elementy wyposażenia domu,
- odzież,
- dekoracje,
- owoce pracy artystycznej.
Plusem takiego rozwiązania jest oferowanie klientom produktów, których nie znajdą nigdzie indziej. Decydując się na sprzedaż własnych wyrobów, w dużym stopniu unikasz więc konkurencji. W efekcie możesz nałożyć na asortyment dowolnie wysoką marżę. W połączeniu z wyjątkowo niskimi kosztami pozyskania towaru gwarantuje Ci to duże zyski.
Za wadę tej metody należy uznać niewielką (lub zerową) rozpoznawalność Twoich produktów – przynajmniej do czasu, gdy świadomość marki wśród konsumentów odpowiednio wzrośnie. Oferta – z naturalnych przyczyn – będzie również dość ograniczona. Niekoniecznie musi się to jednak okazać dla Ciebie przeszkodą.
Wystarczy ciekawy pomysł na prezentację artykułów, aby zainteresować nimi potencjalnych klientów. Przede wszystkim postaraj się więc o unikalny asortyment, a poza tym zadbaj o oryginalne opisy produktów i ich zdjęcia. Łącząc te walory z odpowiednio dobranymi działaniami marketingowymi, na pewno zdobędziesz pożądaną rozpoznawalność na rynku.
2. Zaopatrzenie sklepu internetowego w hurtowni
Zupełnie innymi cechami odznacza się zaopatrywanie sklepu w hurtowniach. W tym przypadku gwarantujesz sobie szeroki asortyment, który ma szansę zdobyć zainteresowanie wielu konsumentów. Z pewnością docenią oni możliwość zrobienia dużych zakupów w jednym miejscu. Jest to także bardzo prosty model prowadzenia działalności e-commerce. Wystarczy współpraca z wybranymi dostawcami, u których zaopatrzysz się w towar, zanim zaczniesz oferować go klientom.
Do zalet tego rozwiązania należą ceny, które hurtownie ustalają dla Ciebie indywidualnie. W przypadku owocnej współpracy możesz liczyć na korzystne rabaty i zniżki. Terminowe regulowanie płatności i duże obroty na pewno pozwolą Ci negocjować stawki z dostawcami. Nie bez powodu większość sklepów internetowych decyduje się właśnie na tę metodę zaopatrywania.
Minusem kupowania towaru w hurtowniach może – ale nie musi – być konieczność wprowadzania wszystkich danych produktowych do sklepu. Tytuły, opisy oraz grafiki dostępne w hurtowniach powinny znaleźć się na Twojej stronie, aby dostarczyć klientom niezbędnych informacji o asortymencie. Proces ten zajmie Ci mnóstwo czasu, znacząco opóźniając rozpoczęcie sprzedaży, jeśli zdecydujesz się robić to ręcznie. Na szczęście możesz skorzystać z oprogramowania sklepowego Sky-Shop, oferującego integrację z hurtowniami. Dzięki tej funkcji wszystkie dane zaciągną się automatycznie, a ponadto będą się na bieżąco aktualizowały.
3. Sprzedaż w dropshippingu, czyli rezygnacja z magazynu
Bardzo podobnym rozwiązaniem do tego opisanego powyżej jest wykorzystywanie asortymentów hurtowni dropshippingowych. Na czym polega różnica? W tym modelu nie musisz płacić za towar z góry. Kupujesz go bowiem dopiero w momencie, gdy otrzymasz na niego zamówienie od klienta. W oczywisty sposób ogranicza to ponoszone przez Ciebie koszty prowadzenia działalności.
Unikanie ryzyka inwestycyjnego to nie koniec zalet dropshippingu. Posiłkowanie się asortymentem, który do momentu transakcji nie należy do Ciebie, oznacza, że nie musisz go magazynować. Oszczędzasz więc na wynajmie przestrzeni do jego składowania oraz na wynagrodzeniu dla zajmujących się tym pracowników. Co więcej, hurtownie dropshippingowe wyręczają Cię również w wysyłce zamówień. Pozostające po Twojej stronie obowiązki cechują się więc czysto biznesową naturą – zajmujesz się wyłącznie marketingiem, kontaktem z klientami i szeroko rozumianym rozwojem marki.
Krytycy dropshippingu zarzucają mu generowanie stosunkowo niewysokich zysków oraz brak pełnej kontroli nad biznesem. To tylko częściowa prawda. Przychody z czasem bowiem znacząco rosną, a zależą przede wszystkim od samego przedsiębiorcy oraz warunków jego współpracy z dostawcami. Kolejne wyzwanie stanowi proces uzupełniania danych produktowych, o którym wspominaliśmy przy okazji tradycyjnych hurtowni. W tym przypadku także można wyręczyć się funkcją integracji, dostępną na platformach sklepowych, takich jak Sky-Shop.
👉 Przeczytaj także: Dropshipping – jak zacząć?
4. Towar do sklepu internetowego prosto od producenta
Nieliczni sprzedawcy internetowi decydują się zaopatrywać bezpośrednio u producenta. Jest on co prawda w stanie zagwarantować Ci najniższe ceny, lecz jednocześnie wymaga zazwyczaj dużej inwestycji. Musisz więc liczyć się z koniecznością zakupu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk interesującego Cię produktu.
Jak łatwo się domyślić, jest to rozwiązanie przeznaczone dla największych podmiotów, które mogą pozwolić sobie na ogromne inwestycje i dzięki wielu kanałom sprzedaży docierają do szerokiego grona konsumentów. Miej na uwadze, że przeliczenie swoich możliwości może skutkować zaleganiem towaru na magazynie i generowaniem strat.
5. Private label
Nasza ostatnia propozycja wiąże się z pozyskiwaniem produktów od producenta, ale sprzedawaniem ich pod własną marką. Na tym właśnie polega private label.
To bardzo popularne rozwiązanie, wykorzystywane przez znane sieci handlowe. Nie jest żadną tajemnicą, że produkty private label sprzedają np. sieci supermarketów – Lidl, Carrefour czy Biedronka.
Private label pozwala Ci więc na stworzenie własnej lini produktów bez umiejętności czy doświadczenia potrzebnych do ich produkcji. Zyskujesz jednak dowolność w zakresie ich ostatecznego wyglądu (mowa tu np. o opakowaniu) oraz ich promocji.
W sieci znajdziesz wielu producentów oferujących współpracę w ramach private label. Możesz także nawiązać kontakt z firmami, których produkty cenisz i przedstawić im swoją propozycję rozwoju biznesu.
Skąd brać towar do sklepu internetowego – podsumowanie
Znasz już najpopularniejsze odpowiedzi na pytanie, skąd brać towar do sklepu internetowego. Który z wymienionych wyżej sposobów najlepiej wybrać? Wszystko zależy od tego, jakim kapitałem dysponujesz i jaki model biznesowy Cię interesuje.
Dla początkujących przedsiębiorców posiadających własny sklep internetowy na pewno najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dropshipping, gdzie nie musisz się martwić o dostawy i stany magazynowe lub zaopatrywanie się w tradycyjnych hurtowniach. Jeśli zdecydujesz się na którąś z tych metod, koniecznie zaopatrz się w odpowiednie oprogramowanie do zarządzania sprzedażą w sieci, takie jak wspomniany Sky-Shop!
👉 Dowiedz się, jak łatwo możesz prowadzić dropshipping dzięki zaawansowanym integracjom z hurtowniami: